ASEMEN

Gisteren mocht ik jureren in de hogeschool Vives te Brugge voor de laatstejaars studenten van hotelmanagement. De school waar ik zelf in 1999 ben afgestudeerd 🎓. Ik vind dit héél leuk om te doen en ook om de leerkrachten nog eens terug te zien!

Hun opdracht was hun managementcase ( het jaarthema was : Nieuwe trends in de Hospitality integreren.) voorstellen. Best wel een leuk onderwerp!

Dit was hun bachelorproef voor de opleiding “bachelor in hotelmanagement” en dit voor een jury van 4 leden en hun medeleerlingen. Best wel stresserend. Wat me meteen opviel … hoe nerveus de meesten onder hen waren en ook bleven … ook na 5 minuten spreken. Zelf ben ik ook nog steeds nerveus als ik voor een publiek moet spreken, … maar eenmaal ik begin te praten ebt de stress weg en heb ik er zelfs plezier in en gaat het als vanzelf.

Bij de ene leerling ging het al wat vlotter dan bij de andere … maar ik had bij velen écht de goesting om te zeggen: STOP! En ADEM nu toch eerst eens goed!

Voor de studenten die nog hun voordracht moeten doen de komende weken of nog een mondeling examen moeten afleggen. Vergeet niet te ADEMEN gasten! Spreek desnoods iets trager en ratel de dingen niet af. Als je dan écht zo nerveus 🤢🤢🤢 bent, zeg dit dan ook met een kwinkslag … zo breek je het ijs … en kan je al iets rustiger van start gaan! De jury of leerkrachten zullen u niet opeten! Voel u niet zoals Roodkapje die op bezoek gaat bij de grote boze wolf!

Asemen ( ademen ) … het lijkt zo’n evidentie! Thuis-actrice Leen Dendievel schreef er zelfs een boek over, Asem. Ik heb het zelf wel nog niet gelezen.

Asemen, zeggen dat ik dit eigenlijk heel lang verkeerd deed. In mijn begin twintiger jaren had ik vaak helemaal geen stem meer. De meeste van mijn vrienden vonden dit nogal cool klinken en stoer … ik vond het vooral enorm vermoeiend. Vaak kwam dit door vermoeidheid … ik vertoefde dan ook wel heel vaak in rookomgevingen ( ja ik werk in de horeca en toen mochten de mensen er nog op los roken binnen ). Nu kunnen we ons dit nog amper voorstellen. Gelukkig maar! Want als niet-roker ( ik heb trouwens nog nooit gerookt in mijn leven en daar ben ik best fier op 😃 ) was ik toch helaas wel vaak een passieve roker. Willen of niet … het was gewoon zo.

Sinds januari 2010 geldt in België een algemeen rookverbod op alle publieke plaatsen en op de werkvloer. Ook in de horeca mocht er niet meer gerookt worden, met uitzondering van ‘biercafés’ waar geen eten wordt verkocht, casino’s en discotheken.
Vanaf 30 juni 2011 kon roken op café en discotheken enkel nog in een aparte rookkamer.

Na een lange periode weinig stemkracht te hebben ben ik toen toch naar de dokter geweest. Verdict was: stemknobbeltjes op mijn beide stembanden. Ik moest voor mezelf zorgen! En rusten en ook vooral mijn stem laten rusten. Zo mocht ik eens een week niet meer spreken en mocht ik alles op een blaadje schrijven … ik vond dit toen nog bijna vermoeiender. Voor iemand zoals mij ( nogal een babbelgat en actief in de horeca ) was dit niet zo’n eenvoudige opdracht. En ik sliep ook in een te warme kamer. De bevochtiging was ook belangrijk!

Nu slaap ik in een kamer zonder verwarming op (zelfs in de winter) en maak ik dat de luchtvochtigheid goed zit.
Nu vind ik het ook leuk om gewoon te zwijgen en gewoon te kijken & te luisteren. Dit heb ik vooral geleerd met ouder worden. En trouwens, alles wat ge zelf zegt weet ge al 😉

Toen heb ik enkele sessies logopedie gevolgd maar échte ademhalingsoefeningen zijn me indertijd nooit echt aangeleerd geweest … 🤷‍♀️

Mijn stem bleef eigenlijk jaren vermoeid klinken … 1 nacht te weinig slaap of wannneer ik te luid had gebabbeld in een luidruchtige omgeving had ik het vlaggen … dit was dus schering en inslag.

Daarna ben ik ook eens op spoed beland en ben ik beginnen hyperventileren. Ik kon mezelf amper in bedwang houden. Toen had ik nog niet door dat ik eigenlijk helemaal niet zo juist ademhaalde … veel te oppervlakkig …

Al babbelend met een vriendin van mij, raadde ze mij het boek : Hyperventilatie ontkracht! aan. Ik ben haar daar nog steeds dankbaar voor 🙏 Ben dit boek toen onmiddellijk gaan halen en er waren plots zoveel dingen duidelijk(er)!

Ademhalen is het eerste & het allerlaatste wat we doen als we hier op aarde komen & gaan! Ademen vinden we dus zoooo normaal als iets. We krijgen in school of thuis niet écht les van hoe we JUIST moeten ademhalen. We zijn ons dus niet echt bewust van het belang van een “juiste” ademhaling en wat dit kan doen met onze gezondheid!

Zo las ik ergens dat er uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat er namelijk 80% van de mensen maar 30% van hun longcapaciteit gebruiken. Dit komt vaak omdat we zo gejaagd door het leven gaan. En door stress gaan we ook vaak oppervlakkiger gaan ademen …
Door dit zuurstoftekort krijgen onze organen onvoldoende zuurstof om hun werk nog goed te kunnen doen. Met alle gevolgen van doen.

Ik ademende vroeger vooral vanuit mijn borst en niet vanuit mijn buik … Buikademhaling werkt nochtans kalmerend en werkt ook als een soort massage voor de darmen. Wat de spijsvertering enzovoort ten goede komt! Had ik dit maar eerder geweten ;-)))

Wanneer ik dan eens tijd voor mezelf nam en tot rust kwam in een warm badje, kreeg ik heel vaak krampen aan mijn middenrif. Dit was dus duidelijk een gevolg van mijn foute ademhaling.

Toen in met yoga begon zo’n 5 jaar geleden waren de ademhalingsoefeningen dan voor mij ook het moeilijkst en vond ik ze eigenlijk gewoon verschrikkelijk 😬! Ik had er vooral geen geduld voor! Het was mij dan vooral te doen om de oefeningen en in beweging te zijn. Die ademhalingsoefeningen waren voor mij een noodzakelijk kwaad en ik was iedere keer content als die voorbij waren en dat we écht met de les konden beginnen … 🙈 Zo blij dat ik toen volgehouden heb! Want vaak dacht ik … yoga is misschien toch niets voor mij 🤔

Zeggen dat ik nu geniet van deze oefeningen! Het voelt vooral als nog meer thuiskomen bij mezelf! En ik voel na de ademhalingsoefeningen meer rust, meer (innerlijke) kracht & meer energie in mijn lichaam! Halleluja … alleen maar voordelen dus.

Volhouden is de boodschap!

Voor diegenen die (nog) geen yoga doen. Wat houdt een yoga ademoefening nu juist in?

Een goede Yoga ademhaling bereik je door je adem eerst te sturen naar je bekken.
Vanaf daar laat je de adem helemaal naar boven gaan tot in de sleutelbeenderen. Het is als het ware een fles die je vanaf onder helemaal vol laat lopen met water maar nu dan alleen met je eigen adem.
De uitademing is net zo belangrijk als de inademing. De uitademing is namelijk geen ontspanning, je spant je buikspieren aan en de spieren van je bekken om zo de volgende inademing direct weer goed in je bekken te laten beginnen. En zo herhaal je dit heel keer op keer … na een tijdje wordt dit een gewoonte … en hoef je er niet meer bij na te denken.

Misschien hebben jullie al gehoord over de Pranayama ademhaling.
Door een juiste ademhaling komt er genoeg zuurstof in je lichaam en het zorgt er ook voor dat de levensenergie (Prana) door ons hele systeem gaat.

Hoe langer ik bezig ben met yoga hoe meer ik besef hoe belangrijk de ademhaling is tijdens de oefeningen. De ademhaling staat er zelfs centraal! In het begin is het vooral de oefeningen aanleren en de bewegingen … maar eenmaal dat onder de knie … is het zoveel leuker om de oefeningen met nog meer focus te doen!

Lang leve YOGA 🧘

En lang leve de ademhalingsoefeningen. Van mijn stemknobbeltjes heb ik alvast geen last meer van 🙂

Breathe in … breathe out …

Namasté